Elektrokola jsou silně návyková


Radim Brož je šéf a spolumajitel společnosti 4Ever, která ve Studénce montuje jízdní kola, buduje vlastní značku a za posledních sedm let téměř desetinásobně vyrostla. Důvod? Vsadila na elektrokola. A nenechala se semlít předchozí krizí, i když už to chtěl její šéf občas vzdát. „V byznysu ale musíte mít trochu štěstí. A také být připraven na to ho pořádně využít,“ říká šestačtyřicetiletý muž, který se na konci října vrátil z Tchaj‑wanu, Mekky cyklistiky, je tak plný aktuálních cyklotrendů a plánuje už sezonu 2019.

 

Obrat vaší firmy 4Ever narostl od roku 2010 téměř desetkrát. Co se stalo?

Především jsme po krizi v roce 2008 téměř zavřeli. Lidé přestali nová kola nakupovat, někteří naši velcí odběratelé ze zahraničí odešli, tři roky jsme bojovali a myslel jsem, že už to vzdáme. Ale tehdy jsme vsadili na to, že udržíme naše zaměstnance, náš tým, že jim nesáhneme na platy a že budeme bojovat. A to se nakonec vyplatilo. Jakmile přišlo oživení, byli jsme připraveni a mohli jsme zase akcelerovat. Kdybychom svůj tým lidí neměli, tak by to nevyšlo.

Letos čekáte obrat kolem 1,2 miliardy korun. Co do něj přispívá nejvíce?

Elektrokola. Byli jsme jedni z prvních, kdo je v Evropě začal montovat. Jestliže jsme před krizí vyráběli nějakých 30 tisíc kol, letos jich budeme skládat kolem 55 tisíc. Jenže jsou to úplně jiná kola. Mají podstatně vyšší přidanou hodnotu. Jsou složitější, museli jsme se díky nim hodně naučit a je to znát i v tržbách.

V naší branži dnes všichni řeší už jen elektrokola. Běžné bicykly jsou již okrajové téma.

 

Jak jste se k elektrokolům dostali?

Byla to trochu náhoda a také kus štěstí. To v byznysu musíte mít. Stejně jako být připraven na to ho využít. A my jsme měli oboje. Oslovila nás německá rodinná firma Hartje a my jsme měli kapacity díky tomu, že jsme se snažili v krizi škrtat co nejméně. Takže jsme rozjeli spolupráci a dnes na německý trh míří osmdesát procent naší produkce. Navíc my jsme také rodinná firma a rozumíme si i lidsky, takže věřím, že nám spolupráce s Hartje dlouho vydrží.

Jak se proměnil trh s koly za posledních sedm let?

Dramaticky. Po krizi se velkým hráčům přestalo líbit, že o část trhu přicházejí na úkor malých výrobců, zatlačili na náklady a výsledkem bylo, že se ceny prakticky srovnaly. Takže vyvstal velký tlak na malé značky. A ještě se prohloubil příchodem elektrokol. Ty jsou totiž to nejlepší a nejnáročnější, co dnes můžete vyrábět. A samozřejmě se k nim pojí největší náklady nejen na vývoj, ale také na marketing. Celé to bude ještě dramatičtější, až boom elektrokol do Česka opravdu přijde. Dnes se o něm více mluví, než že by reálně nastal.

Jak to myslíte?

Stále chybí kupní síla. Kvalitní elektrokolo totiž startuje až kolem dvou tisíc eur, tedy kolem padesáti tisíc korun. Takže je logické, že v Německu je to podstatně žhavější téma než u nás. Ale mění se to. Lidé, kteří si třeba koupili čínský vehikl za 15 tisíc, zjišťují, že také musí kolo něco vydržet. Takže jsou ochotni utratit více. Když to zjednoduším – v naší branži dnes všichni řeší vlastně už jen elektrokola. Ať se sejdu s přáteli nebo jedu k dodavatelům do Asie. Běžné bicykly jsou již okrajové téma.

Proč?

Jel jste někdy na elektrokole? Je to silně návykové (smích). Když se svezete na dobrých systémech pohonů, tak už se vám na normální kolo nechce. Nevěřím, že by elektrokolo byla módní vlna. Je totiž opravdu užitečné.

Kde je pak ale ten sport, který známe z ježdění na běžném kole?

To je dobrá otázka. Myslím, že do 10 let se z běžného kola stane opravdu jen sportovní náčiní. Když si budete chtít zamakat a dát si pořádně do těla, pojedete na kole bez motoru. Když se ale budete chtít dostat z bodu A do bodu B a třeba se při tom trochu protáhnout, vezmete doma elektrokolo. Více najetých kilometrů v zajímavějším terénu. Klidně můžete ujet 80 kilometrů v Beskydech či Jeseníkách za den, spoustu toho uvidíte a zažijete. Ale bez pomoci elektřiny byste to nezvládli. To je budoucnost.

4ever-clanek-1

Budou se elektrokola zlevňovat?

Pokud nepřijde nějaká dramaticky nová technologie do výroby elektrických článků, tak zatím k tomu bohužel není důvod. Dnes na levnějších, lehčích a výkonnějších akumulátorech pracuje celý svět. Včetně autoprůmyslu. A ten, kdo je vymyslí, získá neuvěřitelnou konkurenční výhodu. Samozřejmě bude hrát roli konkurence a masovost s rozšiřováním výroby, ale pořád je vždy základní položkou ceny elektrický systém – tedy motor a akumulátor. Obecně se hraje o to, aby byly komponenty co nejlehčí a aby se baterie co nejvíc schovaly. Ideálně do rámu kol. Kola totiž mají stále delší dojezd, jsou lehčí a použitelnější, byť stojí stále podobně.

Jak profilujete vlastní značku 4Ever a jaké s ní máte plány?

Vždy to byla značka střední a vyšší třídy a na tom se nic měnit nebude. Teď jsme uvažovali, zda jako novinku roku představíme karbonové celoodpružené kolo, které důkladně otestoval i náš závodní tým, nebo zda půjdeme více cestou elektromobility. A rozhodli jsme se pro elektrokola, tak moc jim věříme.

Myslím, že do 10 let se z běžného kola stane opravdu jen sportovní náčiní.

Jak se dá ustát tak rychlý růst firmy?

Je to náročné. Musíte mít skvělý tým zapálených lidí a samozřejmě musíte mít za zády také banku, která vám umožňuje ten růst profinancovat. To bychom sami nezvládli, ale s ČSOB spolupracujeme dlouhou dobu a chápe naše potřeby. Já na ní vlastně nejvíce oceňuji právě ten servis a porozumění našemu byznysu. Málokdo ale pochopí, že třeba chceme vyrábět méně kol, která jsou ale dražší, takže na ně potřebujeme víc peněz. Vsázím proto na dlouhodobé vztahy.

Jak uvažujete o firmě do budoucna? Mají o ni zájem vaši synové?

Zatím ne a ani je nechci do ničeho nutit. Pokud je to jednou bude bavit, budu rád, ale nechci jim dopředu lajnovat budoucnost. A hlavně, já ještě nechci mít klid (smích). S nástupem elektrokol mě začal byznys zase hrozně bavit. Už nejsme jen nějaká montážní firma, ale jedeme sofistikovanou výrobu, kde musíte pracovat s elektronikou, se softwary, s drahými součástkami. Chceme být specialisty na všechny elektrosystémy, chceme umět vyrobit celou škálu elektrokol. Cítím, že jsme poskočili do první ligy. V naší branži dnes všichni řeší už jen elektrokola. Běžné bicykly jsou již okrajové téma.

 

Pohled experta

Barbara Řimánková
ředitelka pobočky pro korporátní klientelu Ostrava
brimankova@csob.cz


Konec klasických kol?
Cyklistika neodmyslitelně patří k České republice. O to víc mě těší, že jsou zde výrobci, kteří se dokázali v tomto oboru úspěšně prosadit i za jejími hranicemi. Příběh české rodinné firmy 4Ever ze Studénky ukazuje, jak se z malé firmy stal uznávaný výrobce kol například i pro automobilku BMW. Zároveň poukazuje na to, jak je důležité sledovat technologický vývoj. V této oblasti majitelé Radim a Petr Brožovi správně odhadli trend příchodu elektrokol a díky tomu teď velmi rychle rostou. Málokdo si uvědomuje, jak komplexní je výroba jízdních kol, a to od návrhu jejich designu přes objednání jednotlivých komponent s několikaměsíčním předstihem až po precizní seřízení toho posledního šroubku. Jsem velmi ráda, že ČSOB může být součástí příběhu 4Ever již od roku 2003 jako hlavní bankovní partner. Společnosti pomáháme v oblasti provozního a investičního financování a nově nabízíme poradenství s organizací řízení, které by jí mělo usnadnit zvládnutí rychlého růstu výroby a investic a přerod na velkou korporátní společnost. Spolu s kolegy přeji firmě a jejím majitelům další úspěšné roky při vývoji a prodeji jízdních kol a při budování vlastní značky 4Ever.